Hotel Guidebook 2011

150x110

Profesjonalizacja branży. Coraz lepsze wyniki. Dynamiczny rozwój.

Hotel Guidebook to pierwszy na polskim rynku poradnik dla inwestorów hotelowych. Druga edycja publikacji, przygotowanej przez firmy doradcze Horwath HTL oraz TPA Horwath, we współpracy z Izbą Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego oraz magazynem Hotelarz, oficjalnie ukazała się 5 października 2011 na Międzynarodowych Targach World Hotel 2011 w Warszawie. Zaprezentowana została również na Expo Real w Wiedniu.

Branża hotelarska rozwija się w Polsce dynamicznie, a hotele osiągają coraz lepsze wyniki. Dzieje się tak dzięki, między innymi, wzrostowi zainteresowania naszym krajem ze strony obcokrajowców, którzy nie tylko lokują tu swoje inwestycje zagranicznie, ale także szukają nowych miejsc na wyjazdy turystyczne. Pozytywny wpływ na rynek ma również coraz większa mobilność Polaków oraz ich rosnące zainteresowanie noclegami w hotelach o dobrym standardzie. W latach 2008 – 2010 rynek hotelowy w kraju rozwijał się pod względem otwarć nowych obiektów, i to pomimo kryzysu gospodarczego, który znacząco ograniczył dostęp do finansowania bankowego. W tym okresie zanotowaliśmy wzrost ilości hoteli o 20%, a podaż pokoi wzrosła o 16% .

Rok 2011 charakteryzuje się dalszym wzrostem ilości inwestycji w nowe obiekty hotelowe. „W ostatnim okresie obserwujemy wyraźny wzrost zainteresowania Polską ze strony międzynarodowych sieci hotelowych. W Polsce w ramach sieci działa obecnie 13% hoteli oferujących 37% wszystkich pokoi w kraju. Jest to niewiele w porównaniu z innymi krajami UE, dlatego też sieci hotelowe intensyfikują działania, aby jak najszybciej zaistnieć na rynku – stwierdza Janusz Mitulski , Partner z firmy doradczej Horwath HTL , światowego lidera w doradztwie biznesowym dla hotelarstwa i turystyki. Przykładem może być Best Western, który od początku roku pozyskał już 5 hoteli do swojej sieci, a do końca roku dojdzie szósty, co oznacza że podwoi ilość swoich obiektów tylko w okresie bieżącego roku. Hilton z kolei podpisał już 4 umowy na nowy produkt ekonomiczny – Hampton by Hilton – które to hotele powstaną w Świnoujściu, Warszawie, Gdańsku i Bydgoszczy. Z kolei Louvre Hotels powiększy sieć swoich obiektów ekonomicznych o nowe hotele we Wrocławiu, Bydgoszczy, Katowicach i Zielonej Górze.

Zauważalnym trendem jest także coraz lepsze przygotowanie merytoryczne inwestorów zarówno do samej inwestycji jak i później do zarządzania obiektami. „Coraz więcej inwestorów hotelowych w Polsce podchodzi do inwestycji w hotel jak do biznesu, a nie tylko spełnienia marzenia własnego czy rodziny. Na profesjonalne podejście inwestorów stawiają również banki – wymagają od nich odpowiednio przygotowanych analiz i biznesplanów, pozyskania marki krajowego lub międzynarodowego operatora lub też podpisania umowy o zarządzanie czy dzierżawę z siecią hotelową”. – stwierdza Mitulski .

W profesjonalnym przygotowaniu się do inwestycji ma za zadanie pomóc Hotel Guidebook – kolejna jego edycja została rozbudowana o wnikliwą analizę rynku hotelowego w Polsce, a także ocenę jego perspektyw na najbliższy okres. Publikacja skierowana jest do inwestorów, właścicieli obiektów sieciowych, jak i małych lokalnych hoteli, a także przedstawicieli sektora finansowego, zainteresowanych obecną sytuacją i perspektywami rozwoju rynku hotelarskiego w Polsce. Hotel Guidebook dostarcza kompleksowej wiedzy w zakresie nie tylko planowania inwestycji, ale także jej rozwoju na różnych etapach. „Przygotowując przewodnik wzięliśmy również pod uwagę tak istotne kwestie, jak optymalizacja i restrukturyzacja podatkowa. Nasze komentarze i sugestie dotyczą różnych modeli prowadzenia działalności, w tym poprzez złożone struktury holdingowe, w przypadku których na wzajemne rozliczenia mają wpływ specyficzne regulacje” – dodaje Katarzyna Klimkiewicz , Partner w zespole doradztwa podatkowego firmy TPA Horwath , która była odpowiedzialna za finansowo-podatkową część publikacji.

Hotel Guidebook zawiera wskazówki, jak krok po kroku przejść przez inwestycję hotelową. Jest też doskonałym narzędziem dla tych, którzy już działają w branży, ale nie osiągają takich wyników, jakie chcieliby osiągać. Dodatkową wartością przewodnika są liczne komentarze przedstawicieli branży, którzy na łamach publikacji dzielą się swoimi refleksjami i spostrzeżeniami nt. rynku hotelowego w Polsce.